כל מה שרציתם לדעת על נקודות זיכוי מס

מהן נקודות זיכוי מס? מי זכאי להן ובמה בדיוק הן מזכות? על כל זאת ועוד, נדבר במאמר זה.

מהן נקודות זיכוי מס?

משמעותן של נקודות זיכוי מס היא למעשה, דומה לאחוזי הנחה בתשלומי המסים למס הכנסה. כל אזרח בישראל נדרש לדווח על הכנסותיו לרשויות המס ולשלם בהתאם להכנסותיו. יחד עם זאת, אוכלוסיות שונות זכאיות להנחה זו, שבאה לידי ביטוי בנקודות הזיכוי. ככל שיש לכם זכאות ליותר נקודות זיכוי, כך תיאלצו לשלם אחוזים נמוכים יותר מסך הכנסותיכם למס הכנסה.

זכאות בגין עיסוק

חיילים, אשר סיימו שירות חובה ונכנסים תחת ההגדרה של חיילים משוחררים, זכאים לנקודות זיכוי במס בהתאם לאורך השירות וכך גם לגבי מסיימי שירות לאומי. כמו כן, סטודנטים לתואר ראשון ושני או לתואר שלישי במסלול ישיר, סטודנטים לרפואה, סטודנטים להוראה וללימודי מקצוע, הינם זכאים לקבלת נקודות זיכוי מס.

זכאות בגין ילדים קטינים

הורים לילדים קטינים, זכאים לנקודות זיכוי בהתאם לגילאי הילדים. במידה ומדובר בילדים בעלי צרכים מיוחדים, אשר לומדים במוסד לחינוך מיוחד ועומדים בקריטריונים הדרושים, אזי הוריהם זכאים לנקודות זיכוי נוספות. כמובן, כדי לקבל זכאות זו, יש להמציא את המסמכים הדרושים.

זכאות בגין מצב משפחתי

ראשית, כאשר אדם נישא, הוא מקבל נקודות זיכוי מס. מנגד, כאשר זוג הורים מתגרש, כל אחד מהם זכאי לנקודות זיכוי. ההורה, שמשלם מזונות להורה השני, זכאי בגין תשלום המזונות לנקודות זיכוי. ההורה, המהווה אפוטרופוס של הילדים, זכאי לנקודות זיכוי נוספות, מלבד היותו הורה לילדים קטינים, בשל היותו הורה במשפחה חד הורית. הורים במשפחה חד הורית, כדוגמת גרושים, אלמנים ויחידניים, זכאים לנקודות אלו גם כן.

זכאות מסיבות גיאוגרפיות

מגורים באזורי ספר, עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים מקבלים זכאות זו. כמובן, במקרים של עולים חדשים ושל תושבים חוזרים ותיקים, הזכאות מוגבלת בזמן, בדומה לחיילים משוחררים, המקבלים את הזכאות למשך תקופה מוגבלת ולאחריה, נקודות זיכוי אלו בטלות. עובדים זרים, למרות שאינם אזרחי המדינה, נדרשים לשלם למס הכנסה בהתאם להכנסותיהם. יחד עם זאת, בגין היותם עובדים זרים, הם זכאים גם כן לנקודות זיכוי. מנגד, גם תושבי ישראל זכאים לנקודות זיכוי מס בגין היותם תושבים.

זכאות בגין גיל ומין העובד

בניגוד לגברים, נשים מקבלות נקודות זיכוי מס רק מעצם היותן נשים. עובדה מעניינת נוספת היא, שבני נוער רשאים לעבוד בתנאים מגבילים במיוחד, בהתאם לגילם, אך הם זכאים לנקודות זיכוי מעצם היותם בני נוער. בניגוד לנקודות הזיכוי, הניתנות לנשים, נקודות הזיכוי, הניתנות לבני נוער מוגבלות בזמן ומותאמות לגיל העובד.

עדכון סטטוס

חלק מהתנאים המאפשרים קבלת נקודות זיכוי מס הינם קבועים כגון: מין, ילדים קיימים וכדומה. יחד עם זאת, מרבית התנאים יכולים להשתנות עם הזמן כדוגמת, נישואין, גירושין, ילדים נוספים, מקום מגורים, גיל וכך הלאה. אם כך, כאשר אתם חותמים על טופס 101, עליכם לזכור שהטופס הוא שנתי ולכן, במידה ותנאים מסוימים משתנים במהלך השנה, יש לפנות לפקיד השומה שלכם או באמצעות המעסיק שלכם ולעדכן את הפרטים הרלוונטיים. כך תוכלו ליהנות מנקודות הזיכוי המגיעות לכם ולהימנע מחובת תשלומי קנסות למס הכנסה בגין דיווח שקרי.